1. Gra toczy się na trzech szachownicach jednocześnie, oznaczonych kolejnymi numerami / 1,2,3 / a więc jest to forma żbliżona do symultany.
2. Wszystkie pionki i figury z wyłączeniem króla przypisanego na stałe do danej szachownicy, posiadają możliwość zmiany szachownicy tzw. transfer
3. Dana figura czy pionek mogą przemieścić się podczas wykonywania transferu na takie samo pole sąsiedniej szachownicy . Przykładowy zapis takiego ruchu:
T1-T2: Sf5
co oznacza przemieszczenie skoczka stojącego na polu f5 na szachownicy numer 1 na pole f5 szachownicy numer 2.
Ruch wykonany w obrębie jednej planszy zapisujemy:
T1: a2-a3 gdzie T- od Table / stół /
4. Figura czy pionek mogą dokonać transferu tylko jeśli gracz wykonał nimi minimum jedno posunięcie.
5. Szachownica i wszystkie znajdujące się na niej figury ulegają zablokowaniu tj. zostają usunięte trwale z gry, jeśli jeden graczy zamatował króla przeciwnika na tej planszy. Jeśli jest to szachownica środkowa , oznaczona numerem drugim, wówczas możliwy jest transfer z szachownicy 1 na 3 lub odwrotnie / który przy trzech grających planszach jest zabroniony/
6. Transfer nie może być dokonany jeśli pole docelowe transferu na szachownicy zajmuje inna figura.
7. Grę wygrywa ten z graczy , który zamatuje króla przeciwnika na dwóch szachownicach.
8. W przypadku jeśli transfer figury lub pionka powoduje dwukrotnego szacha - na planszy na której uprzednio stał pionek/figura i na planszy na którą się przemieścił ,gracz szachowany wykonuje w pierwszej kolejności ruch na planszy docelowej transferu tj, tej na którą pion/ figura się przemieścił. Plansza z drugim szachem zostaje wyłączona z gry do chwili kiedy gracz przestanie być szachowany i będzie mógł wykonać ruch. Jeśli np: zostanie zablokowana szachownica środkowa / numer 2/ Figury i piony z pozostałych dwóch szachownic tracą możliwość dokonywania transferu.
9.. Zachowują ważność wszystkie pozostałe zasady gry.
Komentarz do zasad:
- Większa liczba szachownic powoduje wydłużenie czasu rozgrywki. Z badań nad długością gry wynika że optymalna liczbą plansz wynosi trzy.
- transfer figur i pionków daje graczowi możliwość zwiększenia siły ataku i obrony na wybranej planszy, osłabiając jednocześnie planszę z której dana figura czy pionek został zabrany.
- Cały dorobek w postaci opracowań szachowych, kombinacji etc... pozostaje jak najbardziej ważny. Zmiana dotyczy zaistnienia nowych możliwości, opracowania ich na nowo. Niewiele zmienia się teoria dotycząca debiutów, choć i tu pojawiają się nowe możliwości
- Zablokowanie możliwości transferu dla figur/pionów które nie wykonały żadnego ruchu na szachownicy bazowej, sprawia że możliwość transferu jest wykorzystywana tylko w ramach określonej taktyki - np: ruch a2-a3 uaktywnia nam możliwość transferu piona na sąsiędnią szachownicę / jeśli jest to szachownica środkowa to na obie/. Przeciwnik musi więc wtedy brać pod uwagę możliwość transferu piona. Z przeprowadzonych gier testowych wynika że szachownica środkowa jest kluczowa, ponieważ figury które się na niej znajdują mają największe pole rażenia. Ogólna taktyka gry w debiucie polega przede wszystkim na uaktywnieniu figur i pionów z szachownicy środkowej i przetransferowaniu figur o największej sile na środkową planszę, by zwiększyć jeszcze ich siłe ataku i obrony. Pierwszy mat , prawie zawsze występuje na szavchownicach 1 lub 3. W chwilą kiedy jedna z tych plansz zostaje usunięta / mat/ pozostałe dwie plansze stają się równouprawnione, jesłi chodzi o skuteczność i zasięg znajdujących się na nim pionów i figur.
- Bardzo ciekawą możliwością jest dwukrotny szach. Daje duże możliwości w trakcie rozgrywki.
- W rozgrywce bardzo rzadko występuje wynik remisowy. Po pierwszym macie i wykluczeniu planszy z gry, duża wartośc figur i konieczność obrony dwóch plansz powoduje że prawie zawsze dochodzi do sytuacji kiedy jeden graczy przejmuje inicjatywę , nieustannie szachując rywala na jednej bądź to na drugiej planszy / lub przez dwukrotny szach, wyłączając czasowo jedną szachownicę z gry /. Remiś oczywiście jest możliwy - każdy z graczy ma na koncie jednego mata a pozostałej ostatniej planszy przeciwnicy godzą się na remis.
Prosze tu o komentarze i opinie / jeśli dacie się namówić do rozegrania kilku próbnych partii /. Potrzebna byłaby tu kodyfikacja czyli uaktualnienie sportowych przepisów obecnie funkcjonujących w grze sportowej, pod potrzeby szachów przestrzennych.